Vanliga frågor om företagskortet


Vad är företagskortet?

Ett färdbevis/kreditkort som är knutet till företaget. Personal reser smidigt i tjänsten med kortet och företaget faktureras i efterhand. Företaget får en specificerad faktura där alla biljettköp syns.

Vad kostar det att åka med företagskortet?
Priset är detsamma som vid betalning ombord.

Kostar korten något extra?
Nej, ni betalar endast för de biljetter som köps inga övriga avgifter tillkommer.

Vilka biljetter kan jag köpa med företagskortet?
Gäller för köp av enkelbiljetter, 24 timmarsbiljetter och 30-dagarsbiljetter.

30-dagarsbiljetter kan kompletteras med SJ-tågtillägg för resa med SJs Snabbtåg, Intercity-tåg och Regionaltåg mellan de zoner du köpt 30-dagarsbiljetten för. Har du länsbiljett eller giltighet till Sundsvall kan du även resa med SJs tåg till/från Sundsvall. Biljetten gäller hos SJ i 2 klass på lediga sittplatser, det går inte att boka sittplats. Vid resa med SJ ska biljettens kvitto kunna visas upp ombord på tåget. Biljetten gäller inte på SJ:s Nattåg.

När kan jag använda företagskortet som betalningsmedel?
Kan användas för köp ombord på X-trafiks bussar och X-tåg samt på X-trafiks kundcenter. Företagskortet kan inte användas för biljettköp ombord på SJs tåg. 

Går det att boka plats med företagskortet?
Nej, man kan inte boka plats ombord med företagskortet.

När faktureras företaget?
Kunden faktureras för gjorda biljettköp efterkommande månad.

Kan man åka flera resenärer på ett företagskort?
Ja, flera kan resa samtidigt på ett kort, men är man många rekommenderar vi att alla har ett varsitt kort. Tala om när ni kliver ombord att ni vill betala med företagskort, hur många ni är samt vilken sträcka ni vill resa.

Hur beställer jag fler kort?
Om du redan har ett avtal med oss skickar du ett mejl till foretag.xtrafik@regiongavleborg.se där du uppger ett kortnummer som är knutet till det avtal som du vill att det nya kortet ska kopplas till. Uppge också det antal kort som du vill beställa. Vi skickar sedan ut kortet/korten till dig.

Hur spärrar jag ett kort?
Mejla foretag.xtrafik@regiongavleborg.se uppge det kortnummer som ska spärras så skickar vi ett nytt.
Senast ändrad 2020-04-27 13:43:17